1/7 Kya from France switching to Lantus tomorrow from Prozinc, starting dose advice?

Discussion in 'Lantus / Levemir / Biosimilars' started by Vanessa & Kya, Jan 7, 2019.

  1. Vanessa & Kya

    Vanessa & Kya New Member

    Joined:
    Dec 9, 2018
    Hello, de retour du vétérinaire [​IMG]:)
    ( Nous étions au prozinc 6ui) Nous passons à lantus

    La véto me dit de commencer à 2ui , elle ne sait pas trop ou l'on va (aucuns chats qu'elle ne suit est à lantus) mais qu'elle serait tenté de laisser 6ui en voyant son tableau avec prozinc mais elle préfère ne prendre aucun risque [​IMG]:)

    Pour l'alimentation elle est ok qu'on reste à notre pp GI , On arrête le A/D en humide j'ai commandé une autre marque (on l'attends) la transition sera faite très lentement biensur

    Elle pése 4.130kg elle m'as dit la il ne faut pas plus, Pour ''sa faiblesse '' des pattes arrières elle dit que sa perte de poids rapide et la qu'elle est repris aussi rapidement elle n'as pas eu le temps de refaire du muscle donc à surveiller (quand elle touche elle le dit c'est pas du muscle) elle est grasse [​IMG]:p

    Elle est super contente de l'état général de kya [​IMG]<3 et ça fait plaisir [​IMG]:) j'avais sorti le document sur lantus, elle m'as demandé pour faire une photocopie, j’espère que ce ne vous dérange pas ?

    Kya a bien une otite, donc traitement, ce soir je mets l'anti puce et je dois refaire le vermifuge, (pour celles intéressées, elle me disait que milbactor était top par contre n'agit pas sur les larves)

    Niveau dose 2ui vous en pensez quoi ? je peut commencer des demain matin (en meme temps mon flacon de prozinc est vide) Qu'est ce que je dois savoir en priorité ??

    -------------------------------------------------------

    Hello, back from the vet :)
    (We were prozinc 6ui) We move to lantus

    The veto tells me to start the next day, she does not know where we are going (no cats she does not follow is lantus) but she would be tempted to leave 6ui when seeing her table with prozinc but she prefers not take no chances :)

    For food it is ok we stay at our GI GI, We stop the A / D in wet I ordered another brand (we expect it) the transition will be made very slowly biensur

    She weighs 4.130kg she told me she should not be over, For '' her weakness '' hind legs she says that her weight loss fast and that she is resumed as quickly she did not have the time to remake the muscle to watch (when she touches it says it's not muscle) it is fat: p

    She is super happy with the general state of kya <3 and it's nice :) I had the document on lantus, she asked me to make a photocopy, I hope you do not mind?

    Kya has an otitis, so treatment, tonight I put the anti-chip and I have to remake the vermifuge, (for those interested, she told me that milbactor was top cons does not act on the larvae)

    Level dose 2 what do you think? I can start tomorrow morning (at the same time my bottle of prozinc is empty) What I need to know in priority ??
     
  2. Bellasmom

    Bellasmom Well-Known Member

    Joined:
    Feb 12, 2018
    Welcome!!
     
  3. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    Vanessa has a thread with a lot of background on the prozinc forum. She’s initially from a ur francophone Facebook group. I’ll post link and summarise background when I’m on the computer. Thanks for welcoming Vanessa as she embarks on her Lantus adventure!
     
  4. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    She is on 6ui on prozinc and wondering what dose to start with on Lantus. I’m tempted to recommend 5, the vet says 2 but she would be tempted to stick to 6 seeing the spreadsheet. Any thoughts?
     
    Kris & Teasel likes this.
  5. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
  6. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    Here is Vanessa's condo on the Prozinc forum, if you want the backstory: http://www.felinediabetes.com/FDMB/threads/introducing-kya-from-france.207810/

    A few notes as some of Vanessa's message got lost in (Google) translation. Do check out her spreadsheet, it's up-to-date and even if it's in French you should be able to make good sense of it.

    Kya has been on Prozinc for a while now, up to 6ui, and finally seeing some blue numbers. Before Vanessa came on the (French) group Kya was severely underweight, suffering hypothermia episodes, and more than once the vet suggested putting her to sleep. This is to say how far we have already come! Everything is much more hopeful now. Prozinc costs a lot in France and as everybody is raving about the great results with Lantus, Vanessa finally managed to convince her vet to switch (it hasn't been an easy journey).

    You will see that Kya is on rather high carb kibble for the moment, compared to what we're used to on FDMB. It was a compromise, but it's worked so far: Kya has put on weight, her digestion is stable, her general state is stable. The next step is to slowly transition to better food -- but Kya is still fragile and Vanessa is wary of upsetting her by changing things too fast. Kya has hind leg weakness but based both on videos we have seen and the vet's assessment described above, it isn't neuropathy, but more likely the result of the dramatic weight loss Kya suffered, and the gain which has not yet allowed her to put on muscle. We're hoping that better regulation will help with that.

    Kya's vet was interested in the dosing protocol for Lantus, which is great! She has no other cat on Lantus so feels like she is flying blind. She'd be tempted to simply hop on to 6ui of Lantus given what she sees on the spreadsheet, but she's worried and would rather go for safe with 2ui. I personally think Vanessa should not lose any time starting at such a low dose -- I'm increasingly convinced, based on the various "insulin switches" I've followed, that not taking the same dose as the old insulin when switching to Lantus or Levemir just makes us lose time. But you have way more experience with this on this board, so I'd really like to hear your opinion.

    Kya is now undergoing treatment for an ear infection. She's getting flea treatment today and worming pill tomorrow (she had a really ugly ascaris infestation and has already been treated once, this is the second round).

    Sorry for my fragmented messages above. I think you in advance for your patience in dealing with the language barrier and hope you will be able to help Vanessa and Kya!

    ================== FR traduction =====================

    Voici le fil de Vanessa sur le forum Prozinc, si vous voulez l'histoire: http://www.felinediabetes.com/FDMB/threads/introducing-kya-from-france.207810/

    Quelques notes sur le message de Vanessa ont été perdues dans la traduction (Google). Consultez sa feuille de calcul, elle est à jour et même si elle est en français, vous devriez pouvoir la comprendre.

    Kya est sur Prozinc depuis un moment, jusqu'à 6UI, et a finalement vu des chiffres bleus. Avant l'arrivée de Vanessa dans le groupe (français), Kya souffrait d'épisodes d'hypothermie et souffrait d'insuffisance pondérale. À plusieurs reprises, le vétérinaire lui a suggéré de l'endormir. C’est dire qu'elle revient de loin! Tout est beaucoup plus optimiste maintenant. Le Prozinc coûte cher en France et comme tout le monde s'émerveille devant les excellents résultats obtenus avec Lantus, Vanessa a finalement réussi à convaincre son vétérinaire de changer de fournisseur (le parcours n'a pas été facile).

    Vous verrez que le régime de Kya est un peu riche en glucides pour le moment, comparé à ce que nous avons l'habitude sur FDMB. C’était un compromis, mais il a fonctionné jusqu’à présent: Kya a grossi, sa digestion est stable, son état général est stable. La prochaine étape consiste à passer progressivement à une meilleure nourriture - mais Kya est toujours fragile et Vanessa craint de la contrarier en modifiant trop rapidement les choses. Kya a une faiblesse de la jambe arrière, mais d'après les vidéos que nous avons vues et l'évaluation du vétérinaire décrite ci-dessus, il ne s'agit pas de neuropathie, mais plutôt du résultat de la perte de poids spectaculaire subie par Kya et du gain qui ne lui a pas encore permis de mettre sur le muscle. Nous espérons qu'une meilleure réglementation aidera à cela.

    Le vétérinaire de Kya était intéressé par le protocole de dosage de Lantus, ce qui est génial! Elle n'a pas d'autre chat sur Lantus, elle a donc l'impression de voler à l'aveugle. Elle serait tentée de simplement aller voir 6ui de Lantus étant donné ce qu'elle voit sur la feuille de calcul, mais elle est inquiète et préfère aller en toute sécurité avec 2ui. Personnellement, je pense que Vanessa ne devrait pas perdre de temps à commencer avec une dose aussi faible - je suis de plus en plus convaincu, en me basant sur les différents "changements d'insuline" que j'ai suivis, que ne pas prendre la même dose que la vieille insuline lors du passage à Lantus ou Levemir nous fait perdre du temps. Mais vous avez beaucoup plus d'expérience dans ce domaine avec ça, alors j'aimerais vraiment connaître votre opinion.

    Kya est actuellement en traitement pour une infection à l'oreille. Elle reçoit aujourd'hui un traitement contre les puces et une pilule vermifuge (elle avait une infestation d'ascaris vraiment laide et a déjà été traitée une fois, c'est le deuxième tour).

    Désolé pour mes messages fragmentés ci-dessus. Je vous remercie d’avance de votre patience face à la barrière de la langue et espère que vous pourrez aider Vanessa et Kya!
     
    Vanessa & Kya and Kris & Teasel like this.
  7. Bobbie And Bubba

    Bobbie And Bubba Well-Known Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Hi and Welcome to Lantus. WE switched from ProZinc also and was so glad we did .

    I just want to make sure that you have the U100 syringes for Lantus as Prozinc uses the U40.

    Usually, when switching insulin we start around the same dose as the previous insulin. With the flat yellow cycle today ( often a flat yellow cycle will indicate the next cycle or so could see some lower numbers. You might just have to wait and see how this cycle plays out to determine what the starting dose should be.

    A lot of kitties will have a remarkable result when first starting on Lantus, so you might want to start around 5.5 units and see how Kya does. Let's see what others think.
     
    Last edited: Jan 7, 2019
  8. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    Thanks for checking -- Vanessa is all good with the syringes. We have regular switchers from Prozinc/Caninsulin to Lantus/Lev on the French group, so the team is drilled to pin down caregivers and make absolutely sure they have the right syringes!

    I've noticed that too, the first cycle or two are often super active, right? I see you're also leaning towards the higher end of the dosing scale rather than the vet's too prudent 2ui.

    ========= FR ===========

    @Vanessa & Kya voici la traduction de la publi de @Bobbie And Bubba :

    Bonjour et bienvenue chez Lantus. Nous sommes passés de ProZinc également et nous sommes ravis de l'avoir fait.

    Je veux juste m'assurer que vous avez les seringues U100 pour Lantus, car Prozinc utilise le U40.

    Habituellement, lors du changement d’insuline, on commence à peu près à la même dose que l’insuline précédente. Avec le cycle jaune plat aujourd'hui (souvent un cycle jaune plat indiquera le prochain cycle ou pourrait voir quelques chiffres plus bas. Vous devrez peut-être attendre et voir comment ce cycle se déroule pour déterminer quelle devrait être la dose initiale.

    Un grand nombre de chats auront un résultat remarquable lors de leur premier démarrage sur Lantus. Vous voudrez peut-être débuter à environ 5,5 unités et voir comment Kya le fait. Voyons ce que les autres pensent.

    ====== ma réponse ci-dessus =======

    Merci d'avoir vérifié - Vanessa est très bien avec les seringues. Nous avons régulièrement des changements d'insuline de Prozinc / Caninsulin à Lantus / Lev dans le groupe français. L'équipe est donc entraînée pour repérer les soignants et s'assurer qu'ils ont les bonnes seringues!

    J'ai remarqué que les premiers cycles sont souvent très actifs, non? Je vois que tu penches également vers le haut de l'échelle de dosage plutôt que sur la prudence du vétérinaire (2ui).
     
    Vanessa & Kya likes this.
  9. Kris & Teasel

    Kris & Teasel Well-Known Member

    Joined:
    Aug 17, 2016
    I think Vanessa will be pleased with how Lantus helps Kya. I'm glad you're around to help, Stephanie. :)
     
  10. Chris & China (GA)

    Chris & China (GA) Well-Known Member

    Joined:
    May 10, 2013
    I would start at no less than 5U. Dropping all the way back to 2U would most likely be a waste of time.

    Je commencerai pas moins de 5U. Tomber tout le chemin du retour à 2U serait très probablement une perte de temps.
     
  11. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    Kya got 5ui this morning and another 5 just now. She’s in the blues! Vanessa is low on strips but should be getting her order tomorrow (I just over 12h).
     
  12. Kris & Teasel

    Kris & Teasel Well-Known Member

    Joined:
    Aug 17, 2016
    C'est très excitant!
    ................................................................................................................................................................................................................

    This is very exciting!
     
  13. Bear & Lora

    Bear & Lora Well-Known Member

    Joined:
    Sep 24, 2018
    Last edited: Jan 11, 2019
    Reason for edit: Tagged incorrectly
  14. Steph & Quintus & L & O

    Steph & Quintus & L & O Well-Known Member

    Joined:
    Dec 9, 2017
    I'm bilingual, French-English ;-) (I do use Google translate because I don't feel like doing the translation myself, but then I "fix" it. I also know how to write so Google Translate doesn't choke ;-))
     
    Kris & Teasel and Bear & Lora like this.

Share This Page